Bezichtigingen organiseren is een belangrijke stap in de verkoop van een huis. Het is immers het uitgelezen moment om met de kopers te interageren en hen te overtuigen van de investering. Maar het is ook tijdrovend (en prijzig als je met een vastgoedkantoor samenwerkt). Dus, hoeveel moet je er organiseren voordat een verkoopakte ondertekend wordt?
De kwaliteit van de bezichtigingen is belangrijk voor een geslaagde verkoop
Voordat we er een aantal op kleven, moeten we het eerst over de kwaliteit van de bezichtigingen hebben. Het is misschien wel de belangrijkste stap van de verkoop, want dit is vaak het moment waarop de koper een beslissing neemt.
Als de bezichtiging van de woning een goede indruk nalaat op de koper, is de kans groter dat hij besluit om te investeren. Omgekeerd kunnen problemen, hoe klein ook, twijfel zaaien en de koper doen terugtrekken.
Bij een bezichtiging draait het om details: van de manier waarop de verschillende kamers voorbereid zijn tot de kwaliteit van het gesprek met de bezoekers, niets mag aan het toeval overgelaten worden. Voordat je dus beslist hoeveel bezichtigingen je organiseert, moet je jezelf afvragen hoe je ervoor zorgt dat die bezichtigingen leiden tot een overeenkomst.
Analyseer waarschuwingssignalen na elk bezoek
Het is moeilijk om te bepalen hoeveel bezichtigingen je moet organiseren om een huis te verkopen. Elke situatie is immers anders. Voor sommige volstaat een tiental, terwijl bij andere soms het dubbele nodig is. Als je daarentegen veel bezichtigingen organiseert maar geen enkel bod krijgt, zit er misschien iets niet juist. Over het algemeen wil dat zeggen dat:
de woning niet aantrekkelijk is;
de verkoopprijs te hoog is;
de informatie die je vóór de bezichtiging verstrekt hebt, niet overeenstemt met wat de potentiële kopers hebben gezien;
de concurrentie in de streek erg groot is;
juridische of administratieve problemen de verkoop belemmeren.
Om onnodige uitgaven te vermijden en nog meer tijd te verliezen, is het in alle geval essentieel om de situatie na elke bezichtiging te evalueren en de strategie bij te stellen. Heb je beslist om in je eentje te verkopen, dan is dit misschien het teken dat de hulp van een tussenpersoon, zoals een vastgoedmakelaar, toch nuttig zou zijn.
Bron: Immoweb